چرا رشته فلسفه بخوانیم؟

تصور عموم مردم از فلسفه مطالب و تفسیرهای پی در پی و پیچیده است که از آن سر در نمی‌آورند و کتاب‌های قطوری که با خواندنشان سردرگم می‌شوند. اما فلسفه در مفهوم ساده، به معنای پرسیدن و با بیان استدلال‌ها به دنبال جواب پرسش‌ها بودن است. فلسفه در همه بخش‌های زندگی انسان وجود دارد و از آن گریزی نیست. اما مطالعه آکادمیک فلسفه به عنوان یک دانشجو داستان دیگری دارد. باید بدانید یک دانشجو یا فارغ‌التحصیلی فلسفه به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد؟ باید در کدام رشته دبیرستان درس بخوانید؟ چه مشاغلی در انتظار شما خواهد بود؟ بنابراین آشنایی با رشته فلسفه و جزییات تحصیلی و کاری آن برای اطمینان از اینکه رشته مناسبی را انتخاب می‌کنید ضرورت دارد.

معرفی کامل رشته ی فلسفه

گفته می شود برای موفق بودن در رشته ی فلسفه باید ریاضیات قوی نیز داشته باشید. ریاضیات قوی کمک می کند در رشته ی فلسفه و دانشگاهی مطلوب پذیرفته شوید. در ظاهر ریاضی و فلسفه بی ارتباط به نظر می رسند ولی هر دو همیشه به دنبال جواب منطقی و استدلال درست هستند.

به خاطر داشته باشید دانشجویانی که به گرایش فلسفه ی غرب علاقه دارند باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. دانشجویانی که به فلسفه و حکمت اسلامی علاقه دارند باید زبان عربی خود را تقویت نمایند.

تاریخچه رشته فلسفه

فلسفه از دوران یونان باستان تا هم اکنون یکی از بخش های مهم تاریخ زندگی بشر می باشد. پایه مباحث فلسفی برای اولین در رم باستان گذاشته شد که با عوامل عقلانی و منطقی به تبیین مسائل اساسی جهان هستی می پرداختند. از نظر تاریخی اسم فلسفه از دو کلمه فیلو و سوفیا تشکیل شده که به معنای دوستدار دانش می باشد که ریشه ای یونانی دارد. برای اولین بار این کلمه توسط فیثاغورث ارائه گردید که از وی پرسیدند که آیا تو انسان حکیمی هستی ولی او در جواب گفت که خیر من دوستدار دانش هستم.

سرفصل دروس فلسفه و تعداد واحدها

  • تعداد کل واحدها : 134 واحد
  • دروس عمومی : 20 واحد
  • دروس پایه : 18 واحد
  • دروس اصلی و تخصصی : 86 واحد
  • دروس اختیاری : 10 واحد

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل

منطق‌ قديم‌، منطق‌ جديد، منتخب‌ متون‌ كلامي‌ و فلسفي‌، تاريخ‌فلسفه‌اسلامي‌، علم‌ كلام‌، فلسفه‌ اسلامي‌، فلسفه‌ اخلاق‌ در تفكر غربي‌، اخلاق‌ در تفكر اسلامي‌، عرفان‌ نظري‌، تاريخ‌ فلسفه‌ يونان‌، تاريخ‌ فلسفه‌ قرون‌ وسطي‌ تا رنسانس‌، تاريخ‌ فلسفه‌ از “بيكن” تا “هيوم”‌، تاريخ‌ فلسفه‌ از “كانت” تا نيمه‌ دوم‌ قرن‌ نوزدهم‌، تاريخ‌ فلسفه‌ جديد و معاصر، فلسفه‌ معاصر و مكاتب‌ جديد قرن‌ بيستم‌، متون‌ فلسفي‌ به‌ زبان‌ خارجي‌، متون‌ فلسفي‌ به‌ زبان‌ عربي‌ ، متافيزيك‌ در غرب‌، فلسفه‌ علوم‌.

آخرین مطالب